
Idag kunde vi läsa i tidningen om att Kristdemokraterna vill ta sin skolpopulism ett steg längre och avskaffa all modersmålsundervisning. För oss som följer debatten kommer det inte som en överraskning att borgarna vill fortsätta driva en skolpolitik som är baserad på lösa antaganden snarare än fakta och forskning.
Det är sedan länge etablerat att modersmålsundervisning gynnar elevernas förmågor, även gällande kvaliteer som inte är kopplade till språket. Att ha flerspråkiga individer som lättare kan lära sig nya språk är en stor tillgång i det moderna samhället. Att ta bort modersmålsundervisningen kan leda till försämrad förståelse av andra språk, inklusive det svenska, och kan bidra till en känsla av rotlöshet för personer med andra modersmål än svenska vilket ytterliggare kommer förvärra dom problem med segregation vi ser idag.
Kritiken mot modersmålsundervisngens kvalite har vissa grunder, det fungerar helt enkelt inte som vi vill. Det är dock värt att ha i åtanke att Sverige idag inte erbjuder högre studier inom modersmålsundervisning och att förutsättningarna för lärarna är ofta dåliga. Läraren kan arbeta på olika skolor varje dag och kan därför ha svårt att samverka med övriga lärare t.ex gällande vissa elevers speciella behov. Lösningen på detta problemet är inte att avskaffa undervisningen som sådan utan att förbättra förutsättningarna för hur den bedrivs.
Vi säger därför:
• Bort med korkad symbolpolitik och kortsiktiga nedskärningar.
• Förbättra lärarnas förutsättningar och öka skolans resurser.